Nieuws

BHV niet altijd verplicht, maar waarom zou je elkaar niet helpen?

‘Weet buitenlands personeel wat 112 is?’

Schippersdochter Tessa Zijlstra-Paal (38) timmert met haar drie jaar oude bedrijf Cuore (Italiaans voor ‘hart’) vanuit Weert aan de veiligheidsweg in de binnenvaart. Haar man en BLN-lid Marco bracht onlangs dan ook de nodige uren door op een stand in de hal van het hotel, waar de leden van BLNKoninklijke Schuttevaer vergaderden. Hij vaart week op, week af op de Maria D in het containervervoer in de Rotterdamse haven. ‘Mijn beste vrijwilliger’, zegt zij.

nieuws-bhv-niet-altijd-verplichtAls ex-verpleegkundige in een verpleeghuis heeft zij ervaring met revalidatie en de ouder wordende mens. Die ervaring gebruikt ze nu voor cursussen voor bedrijfshulpverleners (BHV), EHBO, reanimatie en gebruik van de AED. Dat laatste niet alleen bij volwassenen, maar ook voor kinderen en baby’s.

Altijd BHV beschikbaar?

In de tankvaart zijn BHVzaken vaak goed voor elkaar, domweg omdat de opdrachtgever dat eist. In de droge lading varieert het. ‘Als je met personeel vaart, moet je sinds 2007 doorlopend een BHV’er beschikbaar hebben. Aan boord vervult de vrouw vaak die rol, maar wanneer ze boodschappen doet, is ze dus niet beschikbaar. En hoe werkt dat met aflossers? ‘Voor een man-vrouwbedrijf is het niet verplicht, maar waarom zou je de ander niet willen helpen? Er is een geijkt grapje over: “Mijn vrouw heeft BHV, dus mij overkomt niks. Als zij omvalt, dan is het een verzekeringszaak”.’ Overigens is het lastig inzicht te krijgen in het aantal verwondingen in de binnenvaart. ‘Ik heb het bij EOC nagevraagd, maar cijfers zijn er niet, omdat kleine ongevallen niet worden gemeld. Het kan dus meevallen, maar ook veel vaker voorkomen dan we denken.’

Stilliggen beperken

Vanuit haar schippersachtergrond heeft ze in samenwerking met Onderwijscentrum Binnenvaart, certificeringsbureau Nikta en BLNKoninklijke Schuttevaer twee cursussen ontwikkeld. De eerste draait om BHV in de binnenvaart, de andere om acute zorg aan boord. Na twee uur theorie (e-learning via OCB) en vier uur praktijk levert de acute cursus een ‘heel mooi certificaat’ op, dat in 148 landen wordt erkend.

Specifiek voor de binnenvaart is de mogelijkheid om via internet de theorie te leren, zodat het bedrijf niet onnodig lang hoeft stil te liggen. ‘Na het theoriedeel kom ik naar boord voor oefeningen met verplaatsingstechnieken, de AED, reanimatie (van een pop) en verbandtechnieken. Iedereen heeft verplicht een verbandkoffer aan boord.’ Overigens kan ze ook met een groep cursisten op een wallocatie de praktijk oefenen.

De BHV-basiscursus vergt theoretische studie via internet en een dag praktijk. Een herhalingscursus van een dag is eenmaal per jaar verplicht. Daarbij gaat het niet puur om herhaling, maar wordt de kennis ook verdiept. ‘Kinderen reanimeer je tot hun eerste jaar met twee vingers, daarna met één hand. Je moet kinderen eerst beademen na verstikking of verdrinking. Bij volwassenen gaat het vaak om hartproblemen en dan zit nog zuurstof in hun bloed, zodat je bij hen wel direct op het hart kunt pompen.’ De verplichte koffer wil zonder ongelukken – gelukkig – nog wel eens verstoffen, maar verdient regelmatig aandacht. ‘Verband en gaasjes moet je controleren. Gaasjes moeten steriel zijn en zijn na twee tot vier jaar aan vervanging toe. De WSP controleert daar streng op.’

Nauwe ruimtes

Ook kan een ontruiming worden geoefend en daarbij komen de verplaatsingstechnieken om de hoek kijken. Die zijn bijvoorbeeld belangrijk voor de persoon in de stuurstoel en wanneer iemand moet worden gereanimeerd. ‘In de stuurstoel zit het slachtoffer in een U-vorm, waar je als hulpverlener nauwelijks ruimte hebt. Je moet hem er dus uit krijgen. Valt een gewonde aan dek en moet je reanimeren, dan is het de vraag of je dat daar wilt doen, of het slachtoffer wilt verplaatsen naar een betere plek.’ Rustig opgeschreven zo, maar reanimeren moet het liefst wel binnen vier tot zes minuten beginnen.

Prijzen

Gevraagd naar prijzen, aarzelt ze even, omdat dat afhangt van plaats en groepsgrootte. Maar ze kan wel voorbeelden geven. ‘Ik heb voor een groep Sneker jachtmakelaars een cursus acute zorg aan boord gegeven voor 695 euro all in. Daarbij ging het om tien mensen, maar in feite doet de groepsgrootte er niet zoveel toe. Een BHV-basiscursus kost 190 euro per persoon en een herhalingscursus van een dag 145 euro per persoon.

Moet ook aandacht worden besteed aan de risico’s en bestrijding van brand, dan huurt zij daarvoor een expert in. ‘Een BHV-cursus kun je overal inkopen, maar ik denk dat ik door mijn achtergrond een completer product lever. Ik spreek de taal van de binnenvaart en besef ook het belang van aandacht voor onderkoeling en drenkelingen. Mijn cursisten hebben vaak al het nodige op dat gebied meegemaakt.’ De volgende BHV-cursus houdt ze 27 maart in Maasbracht.

BHV-uitrustingen

Naast de cursussen levert Cuore voor aan boord een BHV-rugzak met daarin onder meer verbandmateriaal, een AED en een oogspoeldouche. ‘Je hebt wel vijftig soorten AED’s, maar ik heb gekozen voor een type van Philips met gesproken instructie. De oogspoeldouche zit erbij, maar in de praktijk is een gewoon flesje water breder te gebruiken, bijvoorbeeld ook om een wond schoon te spoelen.’ Ook brandblussers (bijvoorbeeld voor F-branden in de keuken) zitten in het assortiment.

112?

Het groeiende aantal buitenlandse personeelsleden in de binnenvaart vraagt ook aandacht, vindt zij. ‘Er zijn voor zover ik weet geen Engelstalige medische cursussen voor de binnenvaart. En ik ken voorbeelden van buitenlandse matrozen, die na enkele jaren aan boord nog nooit van 112 hebben gehoord en ook niet weten hoe zij de marifoon moeten bedienen.’

Bron: Het Magazine voor de ondernemer in de Binnenvaart
Door Sander Klos

 

Delen mag: